DER ER EN VEJ UD AF ANGSTEN 

Angst for at gå uden for døren, angst for at stå op om morgenen og tage i skole, selvom det var den uddannelse, hun altid havde drømt om. Det var hverdagen for 26-årige Helene. Det havde været på vej i flere år, og var langsomt blevet værre og værre. Indtil hun en dag var så fastlåst, at hun blev nødt til at gøre noget ved det.

– Jeg vågnede hver morgen med panik. Jeg skulle have små planer for alt hvad jeg foretog mig. Jeg var angst for at træffe forkerte beslutninger, uanset om det var i Netto eller foran klædeskabet. Jeg var panisk angst for at gøre eller sige noget forkert. Der skulle ingenting til før jeg begyndte at græde. Jeg var ude af mig selv. Jeg var en skygge af mig selv. Jeg havde en fornemmelse af at miste mig selv, ikke at kunne være i min egen krop. Jeg kæmpede for at få hverdagen til at fungere. Til sidst var jeg fuldstændig udbrændt. Jeg følte at mit liv faldt fra hinanden. Det var så frygteligt, fortæller Helene.

I dag er Helene ikke bare fri af angsten, men er blevet et stærkere, gladere og mere rummeligt menneske.


1 ½ års sygemelding
Vendepunktet kom, da en lærer på skolen sendte Helene hjem. – Hun sagde til mig: „Jeg synes, du skal overveje om du vil tage orlov af psykiske grunde“.

– Selvom jeg først følte mig lidt som en taber, kunne jeg hurtigt mærke, at det var den rigtige beslutning for mig. Jeg tog sygeorlov. Når jeg ser tilbage, er det det bedste jeg nogensinde har gjort. At have tid og rum til at komme frem til hvor mit problem egentlig lå, arbejde med det I mit eget tempo og være fri for alle forpligtelser, som "triggede" angsten hele tiden. At trække stikket ud. Efter et års orlov tog jeg stille og rolig mit studie op igen for mig selv.


Jeg troede ikke angsten kom indefra
– Jeg troede at angsten skyldtes det høje pres på uddannelsen. Skolen er meget travl.  I dag kan jeg se, at jeg på den ene side ikke var særlig god til at slappe af når jeg endelig havde fri og derfor kom ind i en stress-spiral. På den anden side ved jeg i dag, at mine problemer altid havde ligget i baggrunden og så blev fremprovokeret af det store pres på uddannelsen.


Fra psykolog til psykolog
Kort tid efter Helene blev sygemeldt opsøgte hun en psykolog. – Han ville have at jeg fik nogle „lykkepiller“. Det ville jeg absolut ikke. Jeg ville kunne mærke hvordan jeg havde det, for virkelig at kunne tage fat om problemerne. Så prøvede jeg en anden psykolog. Det hjalp lidt. Jeg gik der et stykke tid, men jeg kunne mærke, at vi ikke rigtig fik hul på problemet. Jeg kunneikke rigtigt opbygge tillid til hende og havde svært ved at åbne mig.


At blive mødt præcis hvor jeg var, gav mig tillid
Helenes moster havde flere år tidligere givet Helene en lap papir med navnet på et uddannelsessted for personlig udvikling, hun mente kunne være noget for Helene. Helene kom i tanke om det og ringede.

– Den samme dag jeg ringede til Kasha Hansen, begyndte der et Mindfulness kursus. Det tog jeg som et tegn. Jeg begyndte på Mindfulness dér og kunne mærke med det samme, at det var det helt rigtige. Jeg havde med det samme tillid til Kasha, som var kursusleder. Jeg følte mig for første gang i meget lang tid mødt, lige præcis der, hvor jeg var. Jeg følte mig forstået.


Røgelse og Budda figurer?
Inden hun gik i gang med Mindfulness kurset, havde Helene en del negative forestillinger.

– Jeg havde en masse fordomme om meditation og den slags. Jeg forventede at det ville være alt for alternativt og at folk ville prøve at „omvende“ mig. Sådan noget som jeg ikke gider, alt for spirituelt, siger hun.

– Men det var helt nede på jorden, med konkrete øvelser og værktøjer. Bl.a. arbejdede vi med meditationer for at blive mere nærværende i kroppen. Man behøvede faktisk ikke være spor spirituelt interesseret for at få noget ud af det, fortæller Helene.


Mindfulness: Meditation og selvindsigt
Mindfulness er et ikke-religiøst koncept, hvor man lærer at meditere, træner sin evne til at være nærværende, og øver sig I at iagttage sine tanker og tankemønstre og hvordan de påvirker vores følelsesliv og kroppen.



– Jeg kunne med det samme mærke, at det var helt vildt godt for mig at meditere: Jeg følte at mit stressede nervesystem, som på grund af angsten havde været rigtig meget i en slags alarmberedskab, begyndte at falde til ro. Allerede efter 3 uger med meditation kunne jeg meditere mig ud af angsten


Tankerne udløste angsten
Og så fik kurset åbnet Helenes øjne for en masse ubevidste tanker.

– Jeg havde slet ikke været klar over, hvor mange negative tanker, jeg havde om mig selv. Og når de negative tanker først havde fået fart på, så begyndte de at gå i ring, i en nedadgående spiral, og blev værre og værre. Indtil der til sidst altid stod den samme tanke tilbage: At jeg ikke var god nok, at jeg ikke duede til noget og at jeg aldrig blev til noget. Og det var altid denne tanke der udløste angsten hos mig.

Det var en befrielse at lære at det kun var tanker og ikke virkeligheden. Jeg lærte at kunne stoppe de nedadgående tankespiraler og identificerede mig ikke længere med dem. Det krævede meget koncentration, tålmodighed og vedholdenhed, men til gengæld fik jeg det også virkelig betydelig bedre.

Indre Barn/Indre Frigørelse: At gøre sig fri af de gamle mønstre
Efter Mindfulness gik Helene i gang med kurserne i „IndreBarn/Indre Frigørelse“, som er et af de andre kurser, Kasha afholder.

– Jeg havde altid syntes, at jeg havde haft en perfekt barndom. Men nu kendte jeg fra Mindfulness lidt til mine tanke- og reaktionsmønstre, og kunne efterhånden godt fornemme, at de stammede tilbage fra barndommen. Jeg ville gerne opløse dem, siden det jo var dem der gjorde mig syg, og dem der forhindrede mig være i kontakt med mine styrkesider og troen på mig selv.

En rejse tilbage i tid
Mens Mindfulness har fokus på nuet og at arbejde med at blive mere nærværende, så har Kashas kurser og individuelle forløb i „Indre Barn/Indre Frigørelse“ fokus på at gå bagud i tid, eksempelvis til barndommen, med det mål at slippe gamle roller, mønstre og autopilot-reaktioner, der afholder os fra at leve det liv vi egentlig gerne vil leve.

– I „Indre barn/Indre Frigørelse“ kunne jeg så tage fat i barndommen. Det gik meget stille og roligt for sig, og i et tempo, hvor jeg kunne være med.

Med hjælp af meditation og guidede fantasirejser kommer man meget nænsomt i kontakt med de følelser og oplevelser fra dén gang, som stadig spænder ben for en i ens voksne liv – f.eks.de gange da man som barn ikke blev set og hørt og elsket. Ubevidst danner man som barn forskellige mønstre og strategier som en slags beskyttelses-mekanisme for at kunne håndtere tilværelsens tildragelser.

"Men jeg fik jo altid ros af far"
– Min far havde altid rost mig helt vildt og syntes, jeg var meget dygtig. Men jeg fik ikke noget opmærksomhed når jeg ikke præsterede et eller andet, han kunne rose. For ikke at tale om kærlighed – han havde meget svært ved at vise sine følelser. Ros var det eneste han kunne give. Så jeg fik som lille pige den overbevisning at „jeg må hellere være rigtig dygtig til alt muligt, for ellers kan far ikke lide mig.“ Jeg troede at når jeg ikke fik ros, så var jeg ingenting værd. Og så følte jeg mig ensom. Den forestilling havde vokset sig større og større gennem årene, uden at jeg opdagede det. Og til sidst var det blevet til en angst som styrede mit liv.

– Det var meget smukt og powerfuldt at mærke den lille piges smerte og ensomhed igen. Og da jeg på kurset både kunne forstå og mærke følelserne og forsigtigt turde gå ind i dem, begyndte de lige så langsomt at give sig og healingsprocessen startede helt af sig selv.

Som et gammelt sår der stadig generer
– Det er ligesom, hvis du har et gammelt sår der i sin tid er groet skævt sammen og efterlader et ret grimt ar, der måske endda gør lidt ondt en gang i mellem. Den første psykolog jeg gik hos ville blot betragte arret og behandle smerterne med smertestillende medicin. Derimod kunne jeg i „Indre Barn/Indre Frigørelse“ meget forsigtigt og nænsomt åbne såret igen og sy det ordentligt sammen. Så kan det heale og til sidst kan man faktisk ikke en gang se, at der har været noget sår. Det bedste er, at det resulterer i, at jeg nu ikke længere ryger ned i de samme negative mønstre og følelser som før, men i stedet har fået fat i mit selvværd og troen på mig selv.

Arbejdet med sig selv er både spændende og udviklende
Siden det efterår, hvor Helene gik i gang med at arbejde med sig selv og komme fri fra angsten, er der gået et par år, og hun har fået det mere end godt igen. Er blevet mere modig, har fået mere overskud og er meget mere i balance med sig selv.

– Jeg er efterhånden taget på rigtig mange kurser hos Kasha og man kan sige, at jeg har det sorte bælte i „Indre Frigørelse“, ler hun. – De sidste kurser har jeg primært taget af nysgerrighed, og for at kunne komme fri af endnu flere mønstre og blokeringer. Det betragter jeg som en luksus og jeg synes, at det er meget spændende at opdage hvem man egentlig er, når man ikke hele tiden styres af sine mønstre, sin auto-pilot, sin frygt og sine begrænsninger.

I dag er jeg mere end velfungerende
– I dag er jeg ikke kun velfungerende; selvom jeg allerede har været tilbage på mit travel studie i et stykke tid, er jeg fuld af glæde og overskud. Svære situationer slår mig ikke ud på den måde, de har gjort før. Til gengæld har jeg lært at bruge dem til noget konstruktivt. Det kan slet ikke sammenlignes med hvordan jeg havde det før. Det er et helt nyt liv.

En ny livsstil
Helene mediterer dagligt og bruger meget energi på at være til stede i de ting, hun gør, bade når hun er på skolen, er sammen med kæresten, eller ser veninderne.

– Jeg er blevet rigtig god til at mærke mine behov og mine grænser, er blevet god til at slappe af i min travle hverdag og tage mine pauser. Jeg er blevet god til at tage ansvar for mig selv og er ikke bange for at sætte grænser. Jeg har også fået meget mere ro og en meget bedre kropsfornemmelse. Og så er jeg oven i købet blevet dygtigere i mit studie end nogensinde før – for når jeg er i et stærkt nærvær når jeg arbejder, har jeg de bedste resultater.

Alle ville have godt af det
Helene sender glad og gerne venner og bekendte til Kasha – også selvom de ikke, som hun gjorde engang, lider af angst eller andre psykiske problemer.

– Jeg har nu flere gange oplevet på folk i min omgangskreds, at selvom man er et helt almindeligt velfungerende menneske og ikke har store problemer som sådan, så kan man have et stort udbytte af „Indre Barn/Indre Frigørelse“. Kurserne lukker op for ens ressourcer og talenter, ens kvaliteter og ens kreativitet. Jeg synes at Kashas Mindfulness og „Indre Barn/Indre Frigørelse“ flytter bjerge, smiler hun.



Fakta
Mindfulness er en metode, hvor man ved hjælp af bl.a. meditation skaber større nærvær og ro både i sig selv og i forhold til ens omgivelser. Mindfulness har en dokumenteret stress- og uroreducerende effekt, og øger ens fokus, koncentration og selvværd. I „Indre Barn/Indre Frigørelse“ tages der udgangspunkt i den moderne dybdepsykologi med eksempelvis samtaler om familieroller, og der arbejdes via guidede fantasirejser og meditationer på at bevidstgøre gamle roller og mønstre, der blev grundlagt i barndommen. Man kommer i kontakt med hjertet og får her healet de gamle oplevelser på en dybere måde, end blot ved samtale. Det kan fx dreje sig om forestillinger om, at man skal være så dygtig som muligt, at man aldrig er helt god nok, eller at man har brug for at have kontrol over alle situationer. „Indre Barn/Indre

Frigørelse“ er ikke kun for folk med problemer, men for alle, der gerne vil lære sig selv bedre at kende og opnå større gennemslagskraft og selvværd.

 

                                                                                     Artikel fra 2012



Kontakt: Ønsker du at bestille tid til en session, en gratis afklaringssamtale, tilmelde dig et kursus eller hvis du har et spørgsmål, så ring gerne på tlf. 21240068 eller sende e-mail til kashah@me.com
Du kan også følge min side "Essens og nærvær" på Facebook og min blog på LevLykkeligt.



Copyright © 2016: Kasha Hansen. Webdesign: Tao Design - Kasha Hansen